- Home
- All Courses
- Bevezetés a korszerű könyvtárhasználatba / Könyvtár- és informatikai alapismeretek
Tananyag
- 9 Sections
- 34 Lessons
- 14 hét
- BevezetőA tananyag és a tantárgy bemutatása3
- 1) Könyvtári ismeretekBemutatjuk a tanulmányok során legfontosabb dokumentumtípusokat, a könyvtári állomány elrendezésének és visszakereshetőségének alapelveit.3
- 2) Könyvtárhasználat az SZTE Klebelsberg KönyvtárbanA fejezet az SZTE Klebelsberg Könyvtár nyomtatott dokumentumainak megtalálásában, használatában nyújt segítséget, előrevetítve online lehetőségeket is.7
- 4.1Videólecke: Könyvtári túra16 perc
- 4.2Videólecke: Az SZTE Klebelsberg Könyvtár honlapja9 perc
- 4.3Olvasólecke: Nyomtatott dokumentumok az SZTE Klebelsberg Könyvtárban30 perc
- 4.4Olvasólecke: A nyomtatott időszaki kiadványok30 perc
- 4.5Olvasólecke: Enciklopédiák, lexikonok – a szójegyzéktől az online formáig30 perc
- 4.6Kitekintő: Infografikák az SZTE Klebelsberg Könyvtárról5 perc
- 4.7Ellenőrző kérdések – Könyvtárhasználat24 Questions
- 3) Keresés az SZTE Klebelsberg Könyvtárban 1.: online katalógus(ok)A fejezetben megismerkedhetünk az adatbázisok alapvető keresési tudnivalóival. Bemutatjuk az SZTE Klebelsberg Könyvtár online katalógusát (Qulto), hasznos tanácsokat adunk annak minél hatékonyabb használatához, s elmondjuk, mit kell tudni a könyvtárközi kölcsönzésről.5
- 5.1Olvasólecke: Könyvtári katalógusok és elektronikus adatbázisok: alapvető keresési tudnivalók25 perc
- 5.2Videólecke: Az SZTE Klebelsberg Könyvtár katalógusának használata: alapok8 perc
- 5.3Videólecke: Az SZTE Klebelsberg Könyvtár katalógusának használata: saját fiók10 perc
- 5.4Olvasólecke: Könyvtárközi kölcsönzés, közös katalógusok és metakeresők25 perc
- 5.5Ellenőrző kérdések – Keresés 1.20 Questions
- 4) Keresés az SZTE Klebelsberg Könyvtárban 2.: elektronikus forrásokEbben a fejezetben az SZTE Klebelsberg Könyvtár által szolgáltatott online források közötti kereséssel fogunk közelebbről megismerkedni.9
- 6.1Olvasólecke: Az elektronikus forrásokról általában15 perc
- 6.2Olvasólecke: Elektronikus források az SZTE Klebelsberg Könyvtárban25 perc
- 6.3Videólecke: E-források közös keresője – Summon Discovery8 perc
- 6.4Ellenőrző kérdések – Keresés 2/a14 Questions
- 6.5Olvasólecke: Nemzetközi adatbázisok15 perc
- 6.6Olvasó-/videólecke: Magyar nyelvű adatbázisok15 perc
- 6.7Olvasólecke: Mit kell tudni az e-könyvekről?30 perc
- 6.8Kitekintő: Google és társai25 perc
- 6.9Ellenőrző kérdések – Keresés 2/b19 Questions
- 5) Könyvtári tartalomszolgáltatás és közösségi tartalomfejlesztésEbben a modulban a felsőoktatási könyvtárakra jellemző intézményi digitális gyűjteményeket, az ún. repozitóriumokat ismerhetik meg. Az általános bemutatáson túl kiemelt hangsúlyt kap az SZTE Contenta, ami az SZTE Klebelsberg Könyvtár által gondozott repozitóriumrendszer.5
- 13.1Olvasólecke: Könyvtári tartalomszolgáltatás: repozitóriumok30 perc
- 13.2Videólecke: Az SZTE Klebelsberg Könyvtár repozitóriumai: a Contenta11 perc
- 13.3Olvasó-/videólecke: SZTE Klebelsberg Könyvtár Képtár és Médiatéka10 perc
- 13.4Kitekintő: Közösségi tartalomfejlesztés20 perc
- 13.5Ellenőrző kérdések – Könyvtári tartalomszolgáltatás18 Questions
- 6) Szakirodalom kezeléseA szakirodalom kezeléséről szóló modul keretében megismerkedhetünk a tudományos írás kritériumaival, sajátosságaival és technikáival, jártasságot szerezhetünk a szakirodalom gyűjtésében és menedzselésében, szempontokat kaphatunk mondanivalónk formába öntéséhez.5
- 7) Írástörténet és a könyvtárakEbben a modulban a hallgató áttekintheti a különböző korszakok írás- és dokumentumtípusait, emellett a különböző könyvtártípusokkal ismerkedhet meg.4
- Könyvtárhasználati fogalomtárItt találja összegyűjtve a tananyagban előforduló szakkifejezéseket.1
Olvasólecke: A tananyag célja és tanulási eredményei
Tudományegyetemi képzés leggyakoribb kimenete valamilyen értelmiségi munkakörben való elhelyezkedés, ahol fontos a releváns információ megtalálása, kiszűrése. Jelentős szerepe van az időtényezőnek, azaz minél rövidebb idő alatt kell megtalálni ezeket az információkat, s ehhez elengedhetetlen az internet szabadon hozzáférhető felületein elérhető tartalmakon túlmutató adatbázis-ismeret.
A könyvtártörténet rövid áttekintése és az alapvető könyvtári ismeretek elsajátítása azért fontos, hogy egyrészt tisztában legyünk azzal, hogyan érkeztek el a könyvtárak a digitális korba, másrészt, hogy érthetőek legyenek a tananyagban használt szakkifejezések. A tananyag gerincét azonban a gyakorlati könyvtárhasználat, az adatbázis-ismeret és a tudományos írás módszertana alkotja, hogy ezzel érjük el célunkat, azaz: megmutassuk az információk megtalálásához vezető leghatékonyabb utakat, valamint a megtalált információk formába öntésének tudományos módját.
A tantárgy által fejlesztett szakmai kompetenciák (ismeretek, készségek)
- A könyvtári szakterület alapvető ismerete.
- Magyar és külföldi könyvtári információs rendszerek ismerete.
- Az online szakirodalmi források és adatbázisok közötti navigáció képessége.
- A szakirodalomban való keresés képessége.
- A tudományos írás formai jellemzőinek ismerete és alkalmazása.
- A tudományos idézés szakértő kezelése.
A tananyag elsajátításával a következő tanulási eredmények érhetők el.
A hallgató:
- Ismeri az SZTE Klebelsberg Könyvtár szolgáltatásait.
- Tisztában van az alapvető könyvtári fogalmakkal.
- Felismeri a leggyakrabban előforduló dokumentumtípusok (monográfia, tanulmány, folyóiratcikk) bibliográfiai leírását.
- Ismeri az SZTE Klebelsberg Könyvtár online katalógusában a keresés elveit és a találatok értelmezésének módját.
- Ismeri az SZTE Klebelsberg Könyvtár által előállított elektronikus tartalmak adatbázisait (repozitóriumait).
- Ismeri a konkrét dokumentum kereséséhez, illetve a témakutatáshoz használandó keresési technikák különbségeit.
- Ismeri a folyóiratokat és / vagy tanulmányokat feldolgozó magyar adatbázisokat.
- Ismer elektronikus könyvtárakat.
- Tájékozott a nyomtatott és online lexikonok, enciklopédiák használatában.
- Ismeri a legjelentősebb tudományos tartalmakat szolgáltató adatbázisokat.
- Ismeri a kurzuson bemutatott adatbázisok tartalmát, keresési technikáit.
- Ismeri az internetes keresés összetettebb módjait.
- Ismeri a közösségi tartalomfejlesztés fogalmát.
- Ismeri a szakirodalom gyűjtésének lehetséges módjait, forrásait.
- Ismeri a tudományos írás műfaji, szerkezeti és tartalmi sajátosságait.
- Ismeri a hivatkozáskezelés fogalmait, módszereit, technikai lehetőségeit.
- A könyvtár szolgáltatásait összefüggésbe hozza tanulmányaival.
- Irodalomjegyzékből beazonosítja a dokumentumokat.
- Irodalomjegyzék dokumentumait megtalálja a könyvtár katalógusában, hozzáférésükről tájékozódik.
- Kiválasztja a kutatásához releváns repozitóriumot.
- Meg tudja határozni a kutatásához szükséges keresőkifejezéseket és keresőmezőket.
- Megoldja az előfizetett, ezért csak korlátozottan hozzáférhető adatbázisok használatát mind a könyvtár számítógépein, mind saját eszközén – akár otthonról, akár az eduroam-hálózatban.
- Kiszűri az adatbázisokban lefuttatott keresések releváns találatait, szűrők segítségével optimalizálja a találatok számát.
- Irodalomkutatás során alkalmazza a szakirodalom gyűjtéséről tanultakat.
- A szövegalkotás során hasznosítja a hivatkozások kezeléséről és az irodalomjegyzék összeállításáról tanultakat.
- Beiratkozik a könyvtárba és aktívan használja azt.
- Pontosan és megfelelően használja a könyvtári terminológiát.
- Tudatosan használja a könyvtár katalógusát.
- A tanultak segítségével további releváns adatbázisokat kutat föl.
- Tanulása eredményességéért rendszeresen használja a megismert és fölkutatott adatbázisokat.
- Önállóan eredményesen használja a könyvtár katalógusát, csak problémás esetekben kér segítséget könyvtárosoktól.
- Önállóan eredményesen használja a repozitóriumok saját vagy közös keresőfelületét.
- A könyvtár honlapjáról indulva megtalálja a bemutatott online forrásokat.
- Az adatbázisokat önállóan használja, de tudja, hogy szükség esetén hol kérhet segítséget.
- A tudományos írás elvárásainak megfelelően alkot szöveget.
- Írásaiban korrekt módon hivatkozik.