Greguss Pál 1889 szilveszterén született tornyai kisiparos családban – apja asztalos volt. Az elemi iskola V. osztálya után került az aradi gimnáziumba, ahol szintén öt évet végzett, majd átiratkozott az aradi tanítóképzőbe. Az intézményváltás közötti nyáron, 16 évesen vett részt először egy erdélyi növénygyűjtő kiránduláson, s ettől kezdve megszokott elfoglaltságai lettek az ilyen tanulmányutak. Tanulmányútjairól naplót vezetett, s beszámolókat is írt.
1910-ben megszerezte tanítói oklevelét, majd fölvételt nyert a budapesti Pedagógiumba, azaz a polgári iskolai tanárképzőbe.
„Ez az intézet volt az, ahol tudományos pályámon elindultam, ennek az intézetnek köszönhetek a legtöbbet. […] állandóan bejártam a természetrajzi intézetbe, és annak minden munkálatában részt vettem famulusként, tehát félig-meddig tanársegédként.” (Greguss, 1979, 35–36.)
1913 júniusában kapta meg polgári iskolai tanári és tornatanári oklevelét, majd sikeresen fölvételizett a Pázmány Péter Tudományegyetemre.
Továbbtanulási lehetőségei többször is bizonytalanok voltak, de hol egy pártfogónak, hol kitartásának és leleményességének, ám nem utolsósorban tanulási hajlandóságának és eredményeinek köszönhetően mindig sikerült továbbhaladnia.
A háborúban töltötte le kötelező katonai szolgálatát (1914–1917); irodai munkát végzett, amely mellett készült egyetemi vizsgáira. Ennek eredményeként 1916-ban megszerezte tanítóképző intézeti tanári természetrajz-vegytan-természettan szakos és tornatanári okleveleit. Leszerelése után, 1917 decemberében tanítani kezdett a csáktornyai tanítóképzőben, majd 1919 januárjában meghívást kapott a budai tanítóképzőbe. Ugyanebben az évben letette a doktori szigorlatot is, majd hamarosan megnősült.
1922 szeptemberében visszakerült alma materébe: a Polgári Iskolai Tanárképző Főiskola tanársegédje, s gyakorlóiskolájának szakvezető tanára lett. Oktatói tevékenységében a munkaiskola elvét valósította meg: aktív tevékenységekkel segítette a biológiai ismeretek elsajátítását. Erről és a biológiaoktatás módszertanáról több tanulmányt tett közzé, a biológiaoktatás modernizálásához pedig tankönyveket is írt. Fáradhatatlanul kutatott és publikált, így lehetősége nyílt arra, hogy egyetemi magántanári kinevezésért folyamodjék. Ezt 1927-ben nyerte el a Pázmány Péter Tudományegyetemen, majd ennek következtében Debrecenbe is meghívták előadónak.
Ám ekkor nagy változás történt a Tanárképző Főiskola életében, ugyanis Klebelsberg Kuno összevonta és Szegedre helyezte a két budapesti tanárképzőt. A kezdeti időkről így ír Greguss Pál:
„A Szegedre költözés 1928. szeptembertől novemberig történt. A szállítás, küldemények kicsomagolása, helyrehozása, elhelyezése annyival is inkább nehéz volt, mert segítséget nem kaptunk, mindent a hallgatók segítségével végeztünk el. Vállaltam ezt a nagy munkát, s talán ezért is megígérték, hogy vagy a szegedi, vagy a debreceni egyetemi botanikai tanszéket én fogom megkapni. Közben a Franklin Társulat és az Egyetemi Nyomda sürgette a megrendelt tankönyvek kéziratát. Leidenfrost professzor és Hollendonner professzor beteg lett, úgyhogy mindkettőnek az összes óráit én láttam le. Azonkívül gyakorlóiskolai szakvezetői órákat is kellett tartanom. Mivel megkezdtem a debreceni előadásokat is, a hét három napjára Debrecenbe utaztam, a hét másik részén pedig Szegeden a tanárképző főiskolán kellett előadnom; de ugyanakkor megkezdtem magántanári előadásomat is Budapesten […] Így egy időben három helyen kellett helytállnom.” (Greguss, 1979, 67.)
Az említett debreceni botanikai tanszéken megpályázta tehát az egyetemi tanári állást, ám végül azt nem nyerte el, hanem Szegedre a Tanárképző Főiskolára kapott rendes tanári kinevezést. Itt azonnal hozzálátott intézetének rendbehozásához, majd a biológustanár-képzés megreformálásához. Erről a munkáról hallgassuk ismét őt:
„Eddig ugyanis mind a Pedagógiumban, mind az egyetemeken a biológiaoktatás nagyon elhanyagolt állapotban volt. Elhatároztam, hogy ezen változtatni fogok, s a tanárképző főiskolán a tanárképzést, a modern biológiaoktatást az akkori viszonyoknak megfelelően a lehető legmagasabb fokra emeljük. Azt az elvet vallottam, hogy a tanárképző főiskolának a legfőbb célja a szakmájukban jártas, emellett pedagógiailag alaposan képzett tanárok képzése. […] 12 évi szegedi főiskolai tanári működésem alatt ezt nagy részben sikerült megvalósítanom. […] Tanárjelöltjeim a biológia oktatásához korszerű elképzelésekkel, konkrét tervezetekkel, jól felkészülten kerültek ki az életbe.” (Greguss, 1979, 68.)
Ekkoriban jelent meg Greguss Pál egyik legkedvesebb könyve, A növények csodálatos élete, melyhez Móra Ferenctől kért előszót. Móra előszavában így méltatja a művet: „Nemcsak a szerző tudása, páratlan szorgalma, szemének és elméjének élessége kapja meg az olvasót, hanem lelkesedése is magával ragadja s ez teszi művét ama ritka könyvek egyikévé, amelyeknek lelkük van.”
Még egy országos hírlapi tárcát is írt a kötetről, mely a Magyar Hírlap 1993. február 19-i számában jelent meg.
A kötetet az is különlegessé teszi, hogy szerzője maga illusztrálta; mutatunk néhányat ízelítőül.
A korabeli ismertetők is mind szuperlatívuszokban írtak róla:
Már főiskolai tanárként kapcsolatba került a szegedi egyetem Növénytani Intézetével, melyet 1921–1940 között Győrffy István vezetett, jóllehet ez a kapcsolat nem volt pozitív. Egy alkalommal ugyanis szakmai nézeteltérés miatt összekülönbözött Greguss Pál és Győrffy István. Így meséli:
„Győrffy professzor egyetemi tanári mivoltában sértve érezte magát, hogy egy lenézett főiskolai tanár az ő állítását kétségbe meri vonni, és sértő hangon személyeskedni kezdett, amelyet én határozottan visszautasítottam. Ebből nézeteltérés támadt, és majdnem párbaj is lett. Azonban a józan párbajsegédek tárgyalásai alapján ez a kellemetlen incidens elintéződött. Ettől kezdve Győrff y professzor ellenséges magatartást tanúsított velem szemben.” (Greguss, 1979, 74.)
Amikor a Ferenc József Tudományegyetem 1940-ben visszaköltözött Kolozsvárra, s helyette Szegeden megalakult a Horthy Miklós Tudományegyetem, akkor Győrffy is Kolozsvárra távozott. A sors fintoraként az Intézet élén utóda Greguss Pál lett. Ám az Intézet átvétele nem volt zökkenőmentes:
„Mint kinevezett egyetemi rendes tanár, elmentem az egyetemre, az új intézetbe. Az intézet ajtaja zárva volt. Csengetésemre kijött az adjunktus, s közölte velem, hogy Győrffy professzor rendelkezése szerint nem mehetek be az intézetbe. […] Benézve az ablakon, láttam, hogy a folyosón ládák sorakoznak, amelyekbe pakolnak, Győrffy professzor ugyanis az intézet felszerelését ládákba akarta csomagoltatni, hogy azokat elszállítsa Kolozsvárra […] mindaz, amit Győrffy professzor a 18 éves szegedi tartózkodása alatt vásárolt a Rockefeller-alapból az intézet számára, ott volt a ládákban. […] nagyon haragudott azért, hogy a már becsomagolt eszközök jó részét leltár szerint vissza kellett adnia.” (Greguss, 1979, 75-76.)
A Növénytani Intézet vezetésével egyidejűleg a Füvészkert irányítása is Gregusshoz került. Mindkét tisztséget nyugdíjaztatásáig töltötte be (1965), s közben volt a Természettudományi Kar dékánja (1946/1947) és az egyetem rektora is (1957/1958).
1965-ös nyugdíjazása után teljességgel a tudományos munkának szentelhette idejét, mely már addig is nagyon sokrétű volt. Néhány kutatási területe: faanatómia, paleoxylotómia, növényélettan, növények morfológiája, növényrendszertan, növényföldrajz.
90 éves korában megjelent önéletrajzi kötete, melyben tudományos kapcsolati hálóját is megtalálhatjuk. Nemzetközileg is kiemelkedő tudományos munkásságáért 1982-ben díszdoktori címet kapott a József Attila Tudományegyetemen.
Magyarországon a népoktatást elsőként az 1868. évi XXXVIII. törvénycikk rendezte. Eszerint „népoktatási tanintézetek: az elemi és felsőbb népiskolák, polgári iskolák és tanítóképezdék” (8.§). Az elemi népiskola két tanfolyamot foglalt magába: a 6 évig tartó mindennapi és a 3 évig tartó ismétlőiskolai oktatást. Mindkettő kötelező volt, így a tankötelezettség 6-15 éves korig tartott. Az elemi népiskolából azonban hamarabb is felsőbb iskolába lehetett lépni: a tanulók már a 4. osztály elvégzése után jelentkezhettek polgári iskolába vagy gimnáziumba.
A legjobb minőségű ivóvizet a legalább 50-100 m mélységbe fúrt mélységi kutak adják, melyek vize természetes módon tisztul. Az artézi kút olyan mélységi kút, amelyből a víz a magas nyomásnak köszönhetően magától tör felszínre. Szegeden ilyen például az Anna-kút.
A xylotómia a fák belső szerkezetének mikroszkópos vizsgálatával foglalkozik, a paleoxylotómia pedig az ősnövénytan keretében a fosszilis növények törzsmaradványainak meghatározásával.
Egyetem Szegeden
Oktatók és hallgatók a változásért - 1981